Valenciano

Un matrimoni celebrat a l’Estat espanyol es pot divorciar en un país comunitari? Avui donem resposta a aquesta incògnita i expliquem com es desenvolupa la legislació comunitària.

Els ritmes vitals de la societat comporten que el dret haja de donar resposta a casuístiques particulars que, gràcies al marc comunitari, troben cobertura jurídica a l’hora de facilitar i simplificar tant la seua tramitació com l’adopció de les mateixes resolucions que, al fi i a la cap, esdevé dret per a les interessades.

En aquest cas, que una sentència de divorci dictada a un Estat comunitari tinga plens efectes a l’Estat d’origen dels divorciats.

El dia 1 d’agost del 2022 es començava a aplicar la totalitat del REGLAMENT 2019/1111 DEL CONSELL DE LA UNIÓ EUROPEA, publicat el dia 2 de juliol de l’any 2019 al Diari Oficial de la Unió Europea, document que venia a aportar una major claredat al seu text antecessor.

I com afecta directament als ciutadans aquest REGLAMENT, en la casuística plantejada?

Segons el seu article 30, les resolucions dictades en un Estat membre han de ser reconegudes per la resta d’Estats membres sense necessitat de recórrer a cap procediment especial. Això és, sense necessitat de tornar a repetir el procediment a l’Estat d’origen; o en altres paraules, no haver de divorciar-se dues voltes.

Continua l’article especificant que, en particular, no es requerirà procediment especial per a l’actualització de dades en registres civils de l’Estat d’origen per a resolucions en matèria de divorci, separació legal o nul·litat matrimonial dictades en altre Estat membre. Permitent la inscripció del divorci al registre d’origen corresponent amb la presentació del corresponent certificat de la resolució dictada en matèria matrimonial.

S’habilita així, llavors, una clara cobertura jurídica que, al llarg dels anys, haurà de rebre també correccions, actualitzacions i millores per tal de seguir sent més efectius amb el pas dels anys enfront de les noves casuístiques generades per la societat.

Castellano

¿Un matrimonio celebrado en el Estado español se puede divorciar en un país comunitario? Hoy damos respuesta a esta incógnita y explicamos cómo se desarrolla la legislación comunitaria.

Los ritmos vitales de la sociedad comportan que el derecho tenga que dar respuesta a casuísticas particulares que, gracias al marco comunitario, encuentran cobertura jurídica en la hora de facilitar y simplificar tanto su tramitación como la adopción de las mismas resoluciones que, al fin y al cabo, acontece derecho para los interesados.

En este caso, que una sentencia de divorcio dictada en un Estado comunitario tenga plenos efectos en el Estado de origen de los divorciados.

El día 1 de agosto del 2022 se empezaba a aplicar la totalidad del REGLAMENTO 2019/1111 DEL CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA, publicado el día 2 de julio del año 2019 en el Diario Oficial de la Unión Europea, documento que venía a aportar una mayor claridad en su texto antecesor.

¿Y como afecta directamente a los ciudadanos este REGLAMENTO, en la casuística planteada?

Según su artículo 30, las resoluciones dictadas en un Estado miembro tienen que ser reconocidas por el resto de Estados miembros sin necesidad de recurrir a ningún procedimiento especial. Esto es, sin necesidad de volver a repetir el procedimiento en el Estado de origen; o en otras palabras, no tener que divorciarse dos veces.

Continúa el artículo especificando que, en particular, no se requerirá procedimiento especial para la actualización de datos en registros civiles del Estado de origen para resoluciones en materia de divorcio, separación legal o nulidad matrimonial dictadas en otro Estado miembro. Permitiendo la inscripción del divorcio al registro de origen correspondiente con la presentación del correspondiente certificado de la resolución dictada en materia matrimonial.

Se habilita así, entonces, una clara cobertura jurídica que, a lo largo de los años, tendrá que recibir también correcciones, actualizaciones y mejoras para seguir siendo más efectivos con el paso de los años frente a las nuevas casuísticas generadas por la sociedad.

Lorenzo Cumba de la Rosa

Lunes, 16 de enero de 2023